van finding Nemo naar finding Kiwi

29 januari 2014 - Kauaeranga Valley, Nieuw-Zeeland

Toen we onze vorige blog eindigen maakten we onze borst nat om ons duikdiploma te gaan halen op Ko Lipe. Ko Lipe is een klein Thais eiland vlakbij Maleisië. En nu citeren we bijna de reisgidsen maar een aantal jaar geleden was het nog een wild en ongerept eilandje met alleen locals en af en toe een backpacker, dat is in sneltreinvaart ontwikkeld met genoeg schattige hutjes op het strand om in te bivakkeren en een 'Walking street' vol restaurantjes en barretjes.
Voor ons dit keer een geluk want op dit mooie eilandje zijn nu ook duikscholen en dus leerden wij een dag na aankomst wat 'neutral buoyancy', 'nitrogen narcosis' en 'decompression sickness' inhoudt. We slaagden voor ons theorie-examen (gelukkig hadden we evenveel fouten, competitief als we zijn) en de duiken en nu zijn we gecertificeerd. We zijn er ook achtergekomen dat Klaas met een 15 liter tank even lang kan duiken als Les met een 12 liter tank, is dat lange draven toch ergens goed voor ;)..
Al hebben we geen vergelijkingsmateriaal, Ko Lipe en omgeving is fantastisch om te duiken!! Het hele gebied met eilanden is onderdeel van Tarutao National Park en dat betekent dat er niet gebouwd mag worden (behalve op Ko Lipe), er redelijk weinig bootjes zijn, en de natuur (en dus ook het koraal) in stand blijft. Na de duikcursus hebben we nog een 'Fundive' gedaan en een duik'les' om tot 30m diep te mogen.

10 dagen later maakten we onderweg naar het vasteland een tussenstop van 2 nachten op Ko Tarutao, het grootste eiland van het National Park. Supermooi met heel veel jungle, mangrove, hele lange brede stranden met limestone kliffen (waar je niemand tegenkomt) en waar het aantal mensen sterk in minderheid is vergeleken met alle apen, varanen en wilde zwijnen.
Er is ook maar liefst één eethuisje dat een paar uur per dag open is, en elektriciteit kun je 's avonds even 2 uurtjes meepikken. We sliepen overigens in een keigave kleine legertent, inclusief slotje om apen op afstand te houden.
Interessant verhaal over Tarutao is dat het eiland van '38 tot '48 werd gebruikt als gevangenis voor Thaise criminelen en politieke gevangenen. Tijdens WWII werden ze een beetje vergeten waardoor er een tekort was aan voedsel en stierven veel gevangenen aan de gevolgen van Malaria. Veel bewakers en gevangenen zijn toen begonnen met piraterij totdat Britse troepen hen overmeesterden in '44. Resten van de gevangenis zijn nog te zien op het eiland.
Tof en blij dat we deze twee verschillende eilanden, Ko Lipe en Tarutao, hebben meegemaakt.

Ik weet niet of we per sé klaar waren om afscheid te nemen van Azië, maar wel enthousiast om het land waar we zoveel mooie verhalen over hebben gehoord te ontdekken. Dus na een dagje Bangkok en Hong Kong zaten we op 19 januari in het vliegtuig naar Nieuw Zeeland.
In Auckland zijn we begonnen met een paar dagen logeren bij familie; Lia & Derek (en dochters Kim & Mandy). Lia en Derek hebben 26 jaar geleden het avontuur opgezocht door te emigreren en hebben ons goed verwend met gezelligheid, heerlijk eten en geweldige tips voor onze reis.
Helemaal opgeladen zijn we in onze oranje 'Uranus' (we hadden geen keuze in naam van Spaceship-campervan helaas...) begonnen met de roadtrip. Inmiddels zijn we alweer een week verder, hebben we het Noordereiland ten noorden van Auckland goed bekeken en kunnen we al concluderen dat dit land één groot natuurpark is. We hebben al geweldige stranden, indrukwekkende Kauri bomen, mooie bossen en rotsen gezien.
Kamperen doen we lekker basic (er is vaak niet meer dan een toilet aanwezig) en dus bestaat een douche regelmatig uit een plons in een rivier of meertje (en zelfs een keer een waterval na een hete baantraining). Een van de mooiste plekjes waar we hebben gestaan was een camping van een Maori-familie aan de oostkust waarvan het hoofd van het gezin ons 's ochtends blij maakte met een vers stukje 'snapper', heerlijk ontbijtje!! En over Maori gesproken; hoe je hier de plaatsnamen ('Tuateawa', 'Whenuakite', 'Whangaparaoa', 'Waitekere', 'Aokura') uit hoort te spreken? Geen idee..

We waren van plan vanmiddag een flinke hike te maken in Coromandel Forest Park, waar we een paar uur geleden aangekomen zijn. In plaats daarvan zitten we nu met onze benen omhoog en biertje in de hand een blog te schrijven. Morgen weer een dag!

Hasta pronto! (m.b.v. podcasts op onze Ipad leren we Spaans tijdens het rijden, handig voor over een paar maanden ;))

1. Hennie:
    30 januari 2014
    Tijdens m'n ontbijtje jullie verhaal gelezen en wat fantastisch. Een schrijfster of schrijver is geboren want wat is het fijn om te lezen.Ik ben er stil van wat jullie allemaal al hebben gezien en nog gaan zien. Op naar het volgende verhaal!!!!
    Dikke poen!!!!
  2. Kees van Miert:
    Hi Kids

Ja hoe reageer je hier op? Ik mis even een stukje details over het eten in Nieuw Zeeland "Kiwi's eten toch "kiwi's"? Ik neem aan dat je van de ene in de andere verbazing blijft vallen, goed dat hardlopen nog steeds onderdeel van je programma uitmaakt. Voor hetzelfde geld was je trouwens ook in Nieuw Zeeland opgegroeid Les. Voor Lia en Derek vertrokken zijn ze enkele keren bij ons geweest en je vader en moeder hadden de aanvraag voor emigratie ook bij de ambassade van Nieuw Zeeland liggen : "niets op teruggehoord, niets meer mee gedaan" Geniet ze nog , ikga genieten van je foto's . groetjes Papa
  3. Jose:
    30 januari 2014
    hoi jongens, wat een verhaal schitterend.ik ga genieten van de fotos die er zijn en nog komen .
    Ga zo door. en geniet ze.Wie rijd er in de camper?
    Kus voor allebei.mama
  4. Ary en Jolande:
    30 januari 2014
    Ik heb het eerder gezegd, als je tijd hebt ga dit bundelen, Het is te mooi om alleen voor familie en vrienden veilig te stellen. Het is elke keer weer prachtig zo'n verhaal, zeker wij die ook tussendoor de foto's "meebeleven" heerlijk. Dikke knuffel. Jolande en Ary
  5. Janneke Aussems:
    SWEET.
    Wat ontzettend gaaf om te lezen..... En nu lekker met de campervan crossen door NZ. Wel eerlijk betalen op de doc-campings he ;).
    Het leuke is, Dat elke plek weer totaal anders en nieuw is, waardoor je constant verrast blijft.
    Noorder-eiland is mooi, Coromandel was onze favoriet. Maar het Zuider-eiland is nog gaver. Enjoy!
  6. Marijn:
    31 januari 2014
    Geweldige verhalen en foto's weer! Ik liep wat achter, dus heb met een glaasje wijn, op de bank en onder een dekentje (ja zo gaat het hier in het koude NL), jullie verhalen gelezen. Ik waan me tijdens het lezen echter ook in tropische klimaten, op witte stranden, en vooral in ultieme vrijheid.. Kortom, heel leuk geschreven allemaal! Geniet ervan!!

Heel veel liefs, x marijn

PS: En ik maar denken dat jullie zo weinig reisverhalen schrijven (geen verwijt overigens, zou ik helemaaaal begrijpen), maar nu zie ik dat ik me nog niet had aangemeld voor de mailinglijst! Smart....:-)
  7. Maas:
    2 februari 2014
    Nice :)
  8. Lia:
    18 februari 2014
    Heerlijk dat Nieuw Zeeland je zo bezighoud, geen tijd om te schrijven.
  9. Arjan:
    19 februari 2014
    Leuk om te lezen Klaas! Hier alles goed en zo te zien en te lezen bij jou/jullie ook.
    Groet
    Arjan Koornstra
  10. Hennie:
    22 februari 2014
    Weer heerlijk genoten van jullie reisverhaal en ik kan niet anders zeggen wat een PRACHTIGE FOTO'S. Dikke poen en zeker weten
    Alaaf want dat staat echt voor de deur.
  11. Lia:
    22 februari 2014
    wat ben ik trots op ons landje, moeder natuur heeft goed voor nz uitgedeeld. ik geniet iedere keer weer van al die plaatjes.
  12. Kees van Miert:
    23 februari 2014
    Hoi Kids

Weer een prachtig verslag van jullie bevindingen. Moet toch wel een apart land zijn als ik het zo lees en vergelijk met de indrukken die Kim destijds had. Blijf genieten. En wat betreft de sandflies "ask the locals". Dat hebben wij destijds in Canada ook gedaan toen het stikte van de muggen bij Dutchlake
  13. Lia:
    9 maart 2014
    Geweldig gedaan zo'n zakcentje verdienen met je run, parkoers tijd verbetert in een vreemd land en een koud Dunedin.
    Geniet van alle penguins op alle hoeken in de Caitlins.