Gracias Nueva Zelanda!

23 maart 2014 - Antigua, Guatemala

In een kapperstoel in Invercargill werd mij gevraagd wat Nederland niet heeft wat NZ wel heeft. Te veel om op te noemen! Laten we beginnen met alle wilde dolfijnen, zeehonden, zeeleeuwen, walvissen, penguïns en bergen. Wij hebben het geluk gehad deze toffe beesten en bergen van dichtbij te mogen zien (en horen). Het zwemmen met dolfijnen en zeehonden was dan ook wel een van onze hoogtepunten van de NZ trip. Geweldig om te zien en horen hoe speels, snel en schattig deze beesten zijn! Gedraag je als een dolfijn (check filmpje maar er wordt niet gespot met Leske's geluiden, kan zij ook niets aan doen dat ze vooral rare geluiden moest maken) en ze komen met je spelen.

Waar het landschap van het noordereiland is gevormd door het vulkanisme, is het landschap van het zuidereiland o.a. gevormd door schuivende gletsjers in en na de ijstijd. Een aantal plekken waar dit voor ons goed en super mooi zichtbaar werd waren Woolshed hill in Arthur's Pass (hike), Mt. Luxmore (onderdeel van de Kepler hike; 60km wandelen in 2 dagen gaan we niet vaker proberen hoe mooi het ook was) en in Fiordland (tijdens een overnight cruise in Doubtful Sound). Fiordland is het grootste natuurpark van NZ, is een ruig gebied, kent veertien fjorden, is bijna onbewoond en een van de natste regio's op aarde. Het regent daar 200 dagen per jaar. Wij hebben 'best of both worlds' meegemaakt tijdens de cruise: regen en zon. Regen zorgt voor mooie watervallen vanaf de steile fjorden, zon voor schitterende uitzichten. 'Ons' schip ging voor anker aan het begin van Doubtful Sound, wat over gaat in de Tasmaanse zee (daar is onze Nederlandse zeevaarder weer). Leuk om te vermelden is dat Captain Cook Doubtful Sound niet heeft durven in zeilen omdat hij 'doubtful' was of het wel een sound (= fjord) was. En er is bij ons nog twijfel of we de fjorden of de maaltijden tijdens de cruise het meest indrukwekkend vonden (nomnomnom....).

Als tussendoortje heb ik mijn adrenaline kick gehad tijdens acht verschillende afdalingen in Queenstown op een downhill MTB (hoe vet is dat!) en heeft Les de kas met 1.000 NZD gespekt door een 'Stadium to Surf' run te winnen in een nieuw parcoursrecord!!

Net toen we dachten alles wel gezien te hebben op onze laatste kilometers richting Christchurch voor onze vlucht naar LA hebben we nog 'WOW' momenten bij Mt. Cook, Lake Pukaki en Lake Tekapo gehad. Erg grappig om bij Hooker Glacier, Mt. Cook in je korte broek omringd te worden door ijsschotsen. Lake Tekapo en Lake Pukaki zijn zo mooi blauw en Lake Pukaki kent de hoogste zalmkwekerij op aarde. De gerookte zalm van pa blijft wel de beste!

Verder wisten we dat we lang konden slapen, maar zo lang? Na aankomst in LA hebben we 17 uur geslapen (wel tussendoor een uurtje ontbijten). Was het de jet lag, het tempo waarmee we gereisd hebben of de vele activiteiten die we in NZ gedaan hebben? We zijn er moe van geworden dus vanaf vandaag alles tranquillo y mañana mañana. Estamos en Guatemala! Ons Spaans is volgens ons voldoende om ons enigszins verstaanbaar te maken, maar we hopen het hier naar een hoger niveau te tillen.

Buen dia y hasta pronto!

1. Ary en Jolande:
    24 maart 2014
    Wat een geweldige belevenissen, waar wij van mee mogen genieten. Dat de natuur zo mooi is komt het best tot uiting in jullie eerdere opmerking "waarom hebben we niet beter opgelet bij aardrijkskunde" prachtig wat jullie meemaken. Veel plezier in de komende tijd.

XXX Jolande en Ary
  2. Mireille:
    24 maart 2014
    Wat een fantastisch verhaal, prachtige foto's en briljant filmpje! Les de dolfijnfluisteraar ;) Geniet van jullie trip!!! Xxx
  3. Marijn:
    24 maart 2014
    Wauw, hartstikke gaaf!! En die dolfijnen, geweldig! :-)

Mucha diversión, disfrutar!

Besos!
  4. Kees van Miert:
    Hoi Lesley en Martijn

Weer heel indrukwekkend om jullie verhaal te lezen en de foto's, video's te bekijken. Weer een etappe achter je gelaten en 17 uur voor- of nageslapen i.v.m. met etappe drie. Wij doen het hier wel met een voorjaarszonnetje en ontluikende lentenatuur in mastbos, liesbos, ulvenhouts bos en seters.
    Nu nog even een taalbarrière Spaans en keep enjoying. (ps de racefiets feeft er samenmet Jody weer de eerste 40 km op zitten.) groetjes pappapap
  5. Hennie:
    24 maart 2014
    Ja wat kan ik zeggen? Ik ben er weer even stil van!
    In een woord? Indrukwekkend!!!
    Wat maken jullie een prachtige reis en wij mogen steeds mee genieten, de filmpjes ook te gek. Lesley een echte dolfijnenroepster:)
    Een goeie hoor, mañana, mañana.
    Dikke poen!!!
  6. Myrthe:
    24 maart 2014
    Super cool! De natuur in NZ lijkt me inderdaad heel indrukwekkend! Nu op naar Zuid Amerika! Weer een heel ander continent, maar vast weer prachtig! Geniet ervan en tot over twee maandjes! Liefs uit Kenia
  7. Suus:
    24 maart 2014
    1000 $ gewonnen! GO Les! Wat vet!
    En wat een sweet asssss stories weer! Mocht je willen emigreren naar NZ, let me know, ik ga mee! En superleuk geschreven btw!

Disfruta Guatamala!!!!!!
    xxx